Tältä sivulta löydät ohjeita Viiden vaiheen mallin käyttämiseen. Malli on tarkoitettu koulujen sisäilmasta oireilevien lasten auttamiseen. Löydät alta ohjeita lapsen tilanteen selvittämiseen, koulunkäynnin järjestelyiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan.
Ohjeet on tarkoitettu sekä kotiin että kouluun.
Ohje 1: Huomaa oireileva lapsi
Vinkkejä lapsen oireiluun tarttumiseen. Usein tilanteen tunnistaminen viivästyy ja sisäilmasta oireileva lapsi saattaa olla pitkään tarvitsemansa avun ulottumattomissa. Kuka tahansa aikuinen kotona tai koulussa voi toimia: huomata oireilevan lapsen ja ohjata hänet tutkimuksiin. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheeseen 1)
Ohje 2: Vanhemmalle: Kun epäilen lapseni oireilevan sisäilmasta
Toimintaohjeita epäillessäsi lapsesi oireilevan koulun sisäilmasta. Lue ohje(Liittyy mallin vaiheeseen 1)
Ohje 3: Valmistaudu terveydenhuollon käynnille
Vinkkejä vastaanotolle valmistautumista varten. Vinkkejä voivat hyödyntää vanhempien lisäksi myös muut lapsen terveydentilaa ja hyvinvointia tuntevat aikuiset esimerkiksi koulussa. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheeseen 1)
Ohje 4: KouluterveyS sisäilmasta oireilevan lapsen tukijana
Tietoa, kuinka kouluterveydenhuolto voi selvittää lapsen oireita ja osallistua lapsen koulunkäynnin järjestelyjen suunnitteluun ja seurantaan. Sivulla annetaan myös vinkkejä oireilmoitusten kokoamiseen ja yhteistyöhön sisäilmaryhmän kanssa. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheisiin 2–5)
Ohje 5: Apukysymyksiä kouluterveydenhuoltoon
Tätä muistilistaa voi hyödyntää vastaanotolla joko tällaisenaan tai tilanteen mukaan muokattuna silloin, kun lapsen oireita selvitetään. Muistilista on laadittu Ratkaistaan yhdessä -hankkeen yhteistyökuntien kouluterveydenhuolloissa. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheeseen 2)
Ohje 6: Oirepäiväkirja, tulostettava
Oirepäiväkirja lapsen terveyden ja toimintakyvyn seurantaan, kun hänen oireidensa yhteyttä sisäilmaan selvitetään ja seurataan. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheisiin 2–5)
Ohje 7: Koulun ja opiskeluhuollon palveluiden roolit
Tietoa eri toimijoiden rooleista ja tehtävistä lapsen koulunkäynnin järjestelyissä. Tiivisohjeita löytyy esimerkiksi kouluterveydenhuollolle, opettajille, rehtorille, opolle ja koulupsykologille. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheisiin 2–5)
Ohje 8: Koulunkäynnin järjestelyiden suunnittelu
Tietoa siitä, kuinka suunnitella sisäilmasta oireilevan lapsen koulunkäynti ja mitä suunnittelussa on hyvä huomioida. Sivu on tarkoitettu sekä koulussa työskenteleville että lapselle ja hänen vanhemmilleen. Lue ohje
(Liittyy mallin vaiheeseen 3)
Ohje 9: Esimerkkejä suunnittelun avuksi
Vinkkejä ja konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia ratkaisuja voidaan lähteä kokeilemaan. Vinkit sopivat kaikille ratkaisujen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuville. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheeseen 3)
Ohje 10: Vanhemmalle: Kun lapsi tarvitsee koulunkäynnin järjestelyjä
Vinkkejä vanhemmalle kuinka toimia, kun sisäilmasta oireilevan lapsen koulunkäynnin järjestelyjä suunnitellaan ja toteutetaan. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheisiin 3–5)
Ohje 11: Koulunkäynnin järjestelyjen toteuttaminen
Tietoa siitä, mitä koulunkäynnin järjestelyjen toteutuksen aikana on hyvä muistaa ja miten järjestelyjä koordinoidaan. Ohje on suunnattu kodin lisäksi kouluun kaikille opiskeluhuollon toimijoille. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheeseen 4)
Ohje 12: Seurannan ja arvioinnin avuksi
Tätä muistilistaa voivat hyödyntää kaikki osalliset, kun seurataan ja arvioidaan lapsen koulunkäynnin järjestelyjen onnistumista ja jatkotoimien tarvetta. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheisiin 4–5)
Ohje 13: Vanhemmalle: Mikäli asiat eivät etene
Miten toimia, mikäli asiat eivät yrittämisestä huolimatta lainkaan etene? Voit puolustaa lapsesi oikeuksia opetukseen ja terveelliseen oppimisympäristöön useita virallisia kanavia pitkin. Lue ohje
Ohje 14: Lapsen kanssa keskustelun tueksi
Tietoa siitä, kuinka keskustella sisäilma-asioista oireilevan lapsen ja hänen luokkakavereidensa kanssa ja kuinka ottaa lapsi mukaan hänen oman tilanteensa ratkaisemiseen. Sivu on suunnattu kaikille sisäilmasta oireilevan lapsen kanssa toimiville. Lue ohje (Liittyy mallin vaiheisiin 1–5)
MITÄ MIELTÄ OLET SISÄLLÖSTÄ? Voit valita useita vaihtoehtoja.