Ohje 1: Huomaa oireileva lapsi

Pieni tyttö seisoo yksin herkässä valkoisessa tyllimekossa harmaata taustaa vasten.
Adobe Stock

Sisäilmaoireet jäävät usein huomaamatta, tunnistamatta ja tunnustamatta. Koulun sisäilmasta oireileva lapsi saattaa olla vuosia avun ulottumattomissa eli käydä koulua väsyneenä, huonovointisena, olla paljon poissa ja kokea yksinäisyyttä ja taakkaa tilanteestaan.

Jokainen aikuinen kotona ja koulussa voi katkaista kierteen. Alta löydät vinkkejä, kuinka voit havaita oireilevan lapsen, tarttua tilanteeseen ja auttaa lasta saamaan apua.

Pysähdy ja kuuntele

  • Lapsi saattaa kertoa huonovointisuudestaan ohimennen arkisessa tilanteessa, tai voit itse havaita lapsen oireet tai kiinnittää huomiota poissaoloihin.
  • Kuuntele, kertooko lapsi jotain voinnistaan. Lapsi saattaa kertoa esimerkiksi, että hän on paljon sairaana, hänen on vaikea keskittyä opiskeluun koulussa tai että hän jää usein kotiin huonovointisuuden vuoksi.
  • Kohtaamisissa, joissa lapsi tai vanhempi ottaa puheeksi sisäilman tai sisäilmaoireet, anna aiheelle aikaa ja osoita mielenkiintosi.
  • Kysy, mitä lapsi tai hänen vanhempansa toivoisivat tapahtuvan ja miten voit auttaa.
  • Jos itse alat epäillä, että lapsen huonovointisuuden tai poissaolojen taustalla voivat olla sisäilma-asiat, voit ottaa asian puheeksi ja ohjata lapsen kouluterveydenhuoltoon.

Kartoita tilannetta

Voit kartoittaa lapsen tilannetta esimerkiksi näillä kysymyksillä:

  • Kerro lisää voinnistasi ja oireilustasi. Kuinka kauan sitä on ollut?
  • Oletko käynyt kouluterveydenhoitajalla tai lääkärissä? Mitä siellä sanottiin?
  • Oletko jutellut asiasta kotona?
  • Mitä sinulle muuten kuuluu?
  • Tapaatko kavereitasi tai pidättekö muuten yhteyttä?
  • Kuinka koulunkäyntisi sujuu?

Auta ja anna toivoa

Sisäilmasta oireilevat lapset kertovat usein yksin jäämisen tunteesta.

  • Kerro, että on aikuisten tehtävä huolehtia lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan.
  • Kerro, että moni on selvinnyt haastavastakin tilanteesta eteenpäin, kun sitä on yhdessä lähdetty selvittämään.
  • Kerro, missä asioissa voit auttaa ja miten tästä edetään yhdessä eteenpäin.
  • Kerro, että lapsi voi aina tulla uudelleen juttelemaan kanssasi oli tilanne mikä tahansa.

Ohjaa eteenpäin

Lapsen kertoessa oireilusta tulee hänen saada apua terveydentilansa selvittämiseen ja tarvittaessa koulunkäynnin järjestelyihin.

  • Ohjaa lapsi ensin kouluterveydenhoitajalle tai -lääkärille. On tärkeää, että kouluterveydenhuolto selvittää aina tilannetta tarkemmin.
  • Ota yhteyttä lapsen perheeseen ja kerro koulun toimintamallista sisäilmasta oireilua epäillessä.
  • Jos havaitset tarvetta räätälöidyille koulukäynnin järjestelyille tai muulle tuelle, voit ottaa yhteyttä myös rehtoriin/opettajiin/opiskeluhuoltoon.

Seuraa tilannetta

Perheitä helpottaa, kun he tietävät, mitä tapahtuu seuraavaksi ja keneen voi olla yhteydessä tilanteen selvittämisen aikana.

  • Seuraa, saako lapsi apua.
  • Jos asia ei etene, kutsu kokoon moniammatillinen yksilöllinen opiskeluhuoltoryhmä.

MITÄ MIELTÄ OLET SISÄLLÖSTÄ? Voit valita useita vaihtoehtoja.