Siirry sisältöönEtusivu › Kysymyksiä
Rehtori: Vain yksi oireilee, mitä sanon vanhemmille?
Yhden oppilaan vanhemmat vaativat sisäilmatutkimuksia rakennukseen ja apua lapselleen. Lapsi on heidän mukaansa kipeänä aina koulurakennuksessa oltuaan. Tiedossani ei ole muita, jotka kokisivat rakennuksen sisäilman ongelmaksi. Mitä voin tehdä pojan hyväksi?
Lue lisää
Opo: Onko striimaus hyvä vaihtoehto sisäilmasta oireileville?
Koulussa on muutamia lapsia, joilla on sisäilmaoireista johtuen hyvin paljon poissaoloja ja jotka ovat jääneet käytännössä vaille opetusta. Olemme miettineet, pitäisikö heille alkaa tarjota opetusta etäyhteydellä. Mitä meidän kannattaa tässä huomioida?
Lue lisää
Etä-isä: Miten poika pääsee terveelliseen kouluun?
Koululääkärin vastaanotolle on vaikea päästä, mutta lausunto tarvitaan koulun vaihtoa varten. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa pojan kirjat minun luo, jolloin hän voisi automaattisesti vaihtaa uuteen lähikouluun.
Lue lisää
Kouluterveydenhoitaja: Yksityisyyden suoja sisäilma-asioissa?
Meillä on alueen kouluissa useita eri asteisesti sisäilmasta oireilevia lapsia. Haluamme ilmoittaa oire-epäilyistä ja lasten avuntarpeesta eteenpäin, jotta rakennusten ja lasten tilanteeseen voidaan löytää ratkaisuja. Yksityisyydensuoja mietityttää, eikä meillä ole tähän ohjeita.
Lue lisää
Kunnanjohtaja: Yhteistyö vanhempien kanssa ei toimi, mikä avuksi?
Pyrimme mahdollisimman terveelliseen ja turvalliseen sisäympäristöön kouluissa ja olemme tehneet linjauksia uusien rakennushankkeiden kilpailuttamisesta tätä painottaen. Osa kohteista on “saanut” medianäkyvyyttä, ja keskustelu sisäilma-aiheesta käy todella vilkkaana. Sisäilmaillassa tilanne kärjistyi.
Lue lisää
Isä: Tytöllä on taas kurkku kipeä. Mitä voin enää tehdä?
Mielestäni tytön jatkuva sairastelu koulussa ei ole normaalia. Pelkään, että hän sairastuu vakavammin ja jää jatkuvien poissaolojen vuoksi opinnoissa jälkeen. Mitä voin vanhempana vielä tehdä?
Lue lisää
Koululääkäri: Miten erotan vakavat sisäilmaoireet ohimenevästä oireilusta?
Tarvitsemme kouluterveyteen arjen työkaluja siihen, miten tunnistaa ne lapset, jotka saavat sisäilmasta niin vakavia oireita, että heidän ei kannata altistua koulussa enää lisää.
Vastaavasti olisi hyödyllistä saada lisää välineitä ratkaista niitä tapauksia, joissa vanhemmat tuntuvat olevan liiankin huolissaan suhteessa lapsen oireiden vakavuuteen.
Lue lisää
Äiti: Koulussa oireilevan poikani asiaa käsitellään palaverissa. Miten varmistan, että hän saa tarvitsemansa avun?
Yläkouluikäinen poikani sairastelee koulussa niin pahasti, että poissaoloja on parin viime vuoden aikana kertynyt todella paljon. Hän on jäänyt opinnoissa jälkeen. Rehtorin toimesta ensi viikolla pidetään moniammatillinen palaveri pojan koulunkäynnin järjestelyihin liittyen. Miten minua uskottaisiin ja saisimme lapsellemme turvattua koulunkäynnin?
Lue lisää
Opettaja: Osa oppilaista ei pysty opiskelemaan koulussa. Miten ehdin opettaa kaikkia?
Luokassani neljän lapsen oireilu ja sairastelu on erityisen voimakasta. Heidän vanhempansa ovat ilmaisseet tarpeen saada tukea ja toimivan järjestelyn lastensa koulunkäyntiin. Miten voin huomioida järjestelyissä sisäilmasta oireilevat lapset?
Lue lisää
Tekninen johtaja: Mitattu ja koettu sisäympäristö eivät aina vastaa toisiaan. Uskonko ihmistä vai mittalaitetta?
Koulussamme on muutamia lapsia, joille tulee koulutiloissa pahoja iho-oireita, voimakkaita vatsakipuja ja joilla on vanhempien mukaan usein kuumetta koulupäivien jälkeen. Koulurakennuksesta ei kuitenkaan ole selvityksissä löytynyt mitään “viitearvot ylittävää”. Kumpaa pitäisi seurata, ihmistä vai teknisiä mittareita?
Lue lisää