Mitä huomioida, kun lapsen sisäilmaoire-epäilyä selvitetään tarkemmin?
Tässä muistilista tilanteen kartoittamisen avuksi. Sivu on suunnattu terveydenhuollossa työskenteleville.
Esitiedot
Oppilaalta kerätään esitietoja seuraavista asioista:
- sairaudet
- astma, allerginen nuha, muut allergiat, atooppinen iho
- säännöllinen tai muu tarvittava lääkitys
- lemmikkieläimet kotona
- asuminen sekä mahdolliset sisäilmaongelmat kotona
- nuoren tupakointi tai kotona tapahtuva tupakointi
- harrastukset, ruokavalio, liikkuminen, unirytmi.
Oppilaan oireet
Oppilas kertoo omin sanoin oireistaan. Tarvittaessa esitetään täydentäviä kysymyksiä esimerkiksi seuraavista asioista:
- yleisoireet, kuten väsymys ja päänsärky, tarvittaessa tarjotaan päänsärkypäiväkirjaa
- silmäoireet, kuten kutina ja vuotavat silmät
- ylähengitystieoireet, kuten nuha, nenän tukkoisuus, kuiva tai kipeä kurkku ja äänenkäheys
- alahengitystieoireet, kuten yskä, hengityksen vinkuminen ja hengenahdistus
- iho-oireet ja suolisto-oireet
- psykosomaattiset oireet, miten koulussa sujuu, onko kavereita tai kiusaamista?
Täydentävät kysymykset oireiden esiintymisestä
Oppilaalle voidaan esittää täydentäviä kysymyksiä, kuten:
- Missä ja milloin oireilua esiintyy? Esiintyykö oireilua koulussa, kotona tai vapaa-ajalla?
- Kuinka nopeasti oireet helpottavat? Helpottavatko oireet esimerkiksi päivän tai viikonlopun aikana tai loma-aikana?
- Kuinka kauan oppilas on ollut tilassa, jonka sisäilman epäillään aiheuttavan oireilua?
Ohjeet oireiden ja voinnin seurantaan
Lasta ja vanhempaa voi ohjeistaa oireiden seurantaan seuraavasti:
- pitäkää oireista ja voinnista kirjaa vähintään kahden viikon ajan
- oireiden kirjaamiseen voi käyttää oirepäiväkirjaa
- kirjatkaa ylös kaikki päivät, myös oireettomat päivät
- kirjatkaa ylös oireiden alkamisen ja päättymisen kellonajat, jos mahdollista
- kirjatkaa tilat, paikat ja olosuhteet, joissa oppilas oleskellut oireiden esiintyessä tai niitä ennen
- palauttakaa oirepäiväkirja/seurantalomake kouluterveydenhoitajalle.
Sisäilmaoireiden selvittämisessä myös kartta on osoittautunut hyödylliseksi työvälineeksi kouluterveydessä. Terveydenhoitaja voi antaa oppilaalle esimerkiksi koulurakennuksen pohjapiirustuksen, johon oppilas voi merkitä ne tilat, joissa saa oireita.
MITÄ MIELTÄ OLET SISÄLLÖSTÄ? Voit valita useita vaihtoehtoja.